«سلام حمایت خانوار نگرفتی بگیر! من خودم گرفتم.» احتمالا طی روزهای گذشته برای خیلیها پیامکی با همین مضمون از طرف دوستان و آشنایان ارسال شده است.
به گزارش مهر ملت نیوز به نقل از ایلنا، «سلام حمایت خانوار نگرفتی بگیر! من خودم گرفتم.» احتمالا طی روزهای گذشته برای خیلیها پیامکی با همین مضمون از طرف دوستان و آشنایان ارسال شده است. برخی هوشیارانه از آن گذشتهاند اما برخی دیگر با کلیک روی لینک ارسال شده و در پیِ دریافتِ بسته معیشتی، بخشی از داراییِ حساب خود را از دست دادهاند.
ارسال این دست پیامکها البته تازگی ندارد و پلیس فتا بارها هشدار داده که شهروندان در صورت مشاهدهی چنین پیامکی، از قیدِ باز کردنِ آن بگذرند. هشداری که هنوز هم بسیاری آن را جدی نمیگیرند؛ به خصوص اگر مشکلاتِ معیشتی به قدری جدی باشد که حتی اندک مبلغی که تحت عنوان یارانه یا سبد معیشت و غیره پرداخت میشود بتواند دردی از مشکلاتِ شدید معیشتی دوا کند!
«علی» یکی از همین افرادی است که به امیدِ دریافتِ «حمایتِ» وعده داده شده، بر روی لینک کلیک کرده و تمام مراحل را تا انتها، یعنی تا وارد کردنِ مشخصات و در نهایت شماره کارت، رفته است. اما نه تنها مبلغی دریافت نکرده که در دو نوبت از حسابِ او مبلغ ۱۰ و ۷ میلیون تومان برداشته شده است.
او در تماس با «ایلنا» از تجربهی خود و از دست دادنِ پولی میگوید که به سختی و بعد از مدتها کار با ماشین به دست آورده است: «پیامک از سمتِ یکی از معتمدترین آشنایانم ارسال شد، به همین دلیل اعتماد کردم و وارد لینک شدم. اطاعاتی که خواستند را وارد کردم و گفتند شما مشمول دریافت حدود ۷ میلیون تومان کمک هزینهی معیشتی میشوید. شماره کارتم را وارد کردم و بعد بلافاصله از سایت بیرون افتادم.»
«علی» که یک جوانِ حدودا ۳۰ساله است میگوید: «از صبح تا شب مسافرکشی میکنم و مبلغِ ناچیزی به عنوان پسانداز کنار میگذارم تا در مواقع ضروری برداشت کنم. روزی که از طرف یکی از آشنایانم پیامک آمد، فکر کردم این پیامک هم ادامهی همان سیاستهای پرداخت یارانه و سبد کالاست. فکر نمیکردم به همین راحتیِ پساندازِ ماهها کارم را لحظهای از دست بدهم. فردای آن روز وقتی برای خریدی کارت کشیدم و شماره کارت دادم، کمی بعد ۱۰ میلیون تومان و بعد هم ۷ میلیون تومان از حسابم کم شد.»
او حالا به پلیس فتا برای ثبت شکایت مراجعه کرده و به او گفته شده که به شکایت شما رسیدگی میشود. خودش میگوید هیچ امیدی برای پیگیریِ شکایت و بازگشتنِ مبلغِ از دست رفته به حسابش ندارد. میگوید احتمالا مانند من بسیارند و همه هم به امیدِ اینکه کمک خرجی هر چند ناچیز برای گذرانِ هزینههای رومزه زندگی نصیبشان شود، روی آن «لینکِ لعنتی» کلیک کردهاند. علی میگوید: «ما بدبختیم و عدهای از این بدبختی سوءاستفاده میکنند.»