کد خبر:6621
پ
کریدور

ایران بازنده بزرگ در رقابت کریدورهای بین الملل

ایران به دلایل مختلف و حضور فعال رقبای منطقه ای دیگر نقش محوری در کریدورهای جهانی ندارد و جایگاه ترانزیتی را از دست داده است. مهر ملت نیوز – با تحقق قابلیت‌های گذرگاهی ایران، کمترین درآمد تخمینی ملی در درازمدت ۶ تا ۹ برابر فروش نفت در ۱۴۰۱ برآورد شده است‌ ولی ایران، به دلایل […]

ایران به دلایل مختلف و حضور فعال رقبای منطقه ای دیگر نقش محوری در کریدورهای جهانی ندارد و جایگاه ترانزیتی را از دست داده است.

مهر ملت نیوز – با تحقق قابلیت‌های گذرگاهی ایران، کمترین درآمد تخمینی ملی در درازمدت ۶ تا ۹ برابر فروش نفت در ۱۴۰۱ برآورد شده است‌ ولی ایران، به دلایل گوناگون در ۵ مسیر دالانی جهانی، قطبیت(هاب) خود را از دست داده و سخاوتمندانه آن را دو دستی تقدیم همسایگان و رقیبان منطقه‌ای کرده است.

 

۱- اکنون روشن شده است که دالان باختری- خاوری پس از گذر از ترکمنستان- دریای خزر- جمهوری آذربایجان و گرجستان، به دریای سیاه یا به بنادر ترکیه رسیده و به‌این وسیله نیاز به جغرافیای ایران، البته با هزینه بیشتر برطرف خواهد شد. ۲- با قرارداد عظیم هند- عربستان- اروپا و قطبیت اقیانوس هند در اتصال کریدور محور خاوری- باختری، با گذر از عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری، اردن، ترکیه و مصر،‌ ترانزیت کلان مقیاس کالا بین دو بازار جهانی اروپا- هند انجام شده و ۱۱ کشور واسطه‌ای دیگر در این مسیر‌ به درآمدهای کلان بادآورده دست خواهند یافت. ۳- تنها تکیه‌گاه تخیلی و موهوم کوچک مقیاس ایران چشمداشت به تامین مالی تکمیل خطوط ریلی رشت- آستارا بود که روسیه به خاطر تحریم‌ها، جایگاه ترانزیتی‌اش را از دست داده و ملت‌های آسیای مرکزی به جای کریدور شمالی- جنوبی، استفاده از محور آذربایجان- گرجستان- ترکیه ، یعنی محور خاوری- باختری میانی را برگزیده‌اند. ‌

 

اولتیماتوم‌های مکرر ایران به روسیه، از جمله مهلت ۶ ماهه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل‌ونقل به روس‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در خط آهن رشت- آستارا از سوی مسکو، ‌به پشیزی گرفته نشده و اگر هم بر فرض انجام شود، به دلیل شرط‌بندی ایران روی روسیه، بی‌رمق خواهد بود‌‌. «یادمان نمی‌رود که سال ۲۰۰۰ با کلی دمیدن در بوق و کرنا قرار بود همراه هند و روسیه ، قرارداد ترانزیتی کریدور شمال‌-جنوب را پس از امضا به فعلیت رسانده و با توسعه بنادر و شبکه ریلی خود، سالانه ۳۰ میلیون تن کالا را از هند به روسیه و بالعکس ترانزیت کنیم. این در حالی است که عدم توسعه بندر چابهار با حضور شرکت‌های هندی به خاطر تحریم‌ها، عدم‌تکمیل خط آهن چابهار-‌زاهدان و رشت-‌آستارا باعث شد این طرح روی کاغذ بماند.

 

۴- همچنین از سال‌ها پیش طرح دست‌کم ۱۷ میلیارد دلاری اتصال فاو عراق به ترکیه در حالی رو به تکمیل است که هنوز عراق اتصال خط بسیار کوتاه ۳۰ کیلومتری شلمچه- بصره را به دلیل تحریم‌های جمهوری اسلامی مانع می‌شود. این کریدور قرار است خلیج فارس‌، عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری را از طریق بین‌‌النهرین به ترکیه، دریاهای اژه، مرمره، سیاه، آدریاتیک، مدیترانه و اقیانوس اطلس وصل کند. ۵- همچنین طرح چین- پاکستان- افغانستان برای اتصال شانگهای- آسیای مرکزی- خلیج عمان با مقصد خلیج گوادر رو به تکمیل شدن است. البته با پیوستن افغانستان به‌این کریدور، پیوند لوله‌ای (نفت- گاز) از آسیای مرکزی به شبه‌قاره در مقیاسی کلان به انجام خواهد رسید. به هر روی تا هنگامی‌که جمهوری اسلامی‌ایران زیر تحریم جهانی است، امکان مشارکت استراتژیک در هیچ طرح و برنامه کلان مقیاسی ممکن‌الوقوع نیست. سهل است که حتی طرح‌هایی مانند خط لوله صلح که گاز را تا دم دروازه شبه‌قاره کشانده‌ایم، تحویل گرفته نخواهند شد، حتی در قالب رایگان !/ یدالله کریمی‌پور – مجمع فعالان اقتصادی

 

 

پایگاه خبری مهرملت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مهر ملت نیوز صدای شما مردم فهیم ایران است، در هر کجای این سر زمین کهن که باشید. ما پل ارتباطی شما ومسولین خواهیم بود.
رسالت ما ، اطلاع رسانی صحیح، شفاف و آگاه ساختن آحاد مردم جامعه، از رویداد های روز ایران و جهان خواهد بود. ما از شما ییم ودر کنار شما خواهیم بود.

صاحب امتیاز و مدیر مسول : افسانه سادات میرحبیبی

سردبیر :حسن اشجعی

آدرس:

خیابان بهار شمالی نبش کوچه مانی پلاک ۷۴ واحد ۴

تلفن تماس:

۰۹۱۲۰۴۵۱۵۴۸

ایمیل:

mehremellat1@gmail.com

پشتیبان سایت: کیانوش فرهادزاده