بازار نشان میدهد قیمت خودرو از نیمه اول اسفندماه تا روزهای اخیر کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.
مهر ملت نیوز – بررسی قیمتهای هفتماه اخیر خودرو در بازار نشان میدهد قیمت خودرو از نیمه اول اسفندماه تا روزهای اخیر کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو دلیل این کاهش قیمتها را ناشی از کاهش فعالیتهای سفتهبازان درنتیجه ثبات نسبی نرخ ارز و ثبات نسبی در شاخصهای اقتصاد کلان، کاهش نسبی انتظارات تورمی، افزایش تیراژ تولید و امیدواری بازار از تحقق وعده واردات خودرو میدانند. اما در روزهای اخیر ادعاهایی مبنیبر عدم حضور دو خودروساز بزرگ کشور در مرحله سوم از فروش سامانه یکپارچه و همچنین شائبه احتکار خودرو از سوی دو خودروساز دولتی مطرح شده است. گرچه «فرهیختگان» نمیتواند صحت و سقم احتکار خودرو از سوی خودروسازان را تایید کند اما بررسی آمارها نشان میدهد فروش دو خودروساز در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای سایپا (پنجماهه) کاهش ۱۰ درصدی و برای ایرانخودرو کاهش ۱۲ درصدی داشته است. کاهش عرضه خودروسازان درحالی است که تولیدات گروه سایپا امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۸ درصد و در گروه ایرانخودرو ۱۶ درصد رشد داشته است. پرواضح است در صورت تایید مقاومت دو خودروساز از عرضه خودرو، تنها دلیل قابلتصور برای این اقدام، عدم رضایت خودروسازان از قیمتهای فعلی خواهد بود. اینکه درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت چقدر است، در این خصوص برخی رسانههای مدعی درخواست افزایش ۳۰ درصدی قیمتها را مطرح کردهاند که شورای رقابت میگوید این ادعا درست نیست.
نگاهی به گزارش ماهانه تولید و فروش گروه ایرانخودرو نشان میدهد تعداد تولید این گروه (تولید مکانیکی) تا شهریور به ۲۵۹ هزار و ۶۳۵ دستگاه رسیده که نسبت به تولید مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۱۵٫۸ درصدی را نشان میدهد. طی ششماهه نخست امسال بالاترین تعداد تیراژ تولید در این گروه مربوط به گروه پژو، پس از آن مربوط به گروه دنا و گروه سمند نیز سوم است. تارا و هایما نیز در رتبههای چهارم و پنجم و رانا ششم است. همچنین در این گروه بالاترین تیراژ تولید مربوط به خردادماه با ۵۷ هزار دستگاه بوده که با افت شدیدی در مردادماه به ۲۸٫۶ هزار دستگاه رسیده و اما در شهریور این تعداد بار دیگر افزایش یافته و به ۴۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده است. اما برخلاف افزایش ۳۵ هزار و ۵۰۰ دستگاهی تولید این گروه (معادل ۱۵٫۸ درصد رشد)، اما فروش گروه همانند تولید افزایشی نبوده و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ روند کاهشی داشته است، بهطوریکه در ششماهه نخست امسال فروش گروه ایرانخودرو درحالی ۲۴۶ هزار و ۶۷۲ دستگاه بوده که این تعداد در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۹ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده است. به عبارتی فروش این گروه نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۱۱٫۹ درصدی را تجربه کرده است. اما نگاهی به تولید و فروش امسال ایرانخودرو نیز نشان میدهد تولید گروه نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه بیش از فروش گروه بوده است. اما در ششماهه نخست سال ۱۴۰۱ درحالی تولید خودرو ۲۲۴ هزار و ۱۳۵ دستگاه بوده که فروش گروه ۲۷۹ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده است. یعنی فروش گروه نزدیک به ۵۶ هزار دستگاه از تولید بیشتر بوده است. در اینجا یکی از ابهاماتی که مطرح است اینکه آیا در سال ۱۴۰۱ تعداد خودروهای ناقص باعث شده حجم فروش از حجم تولید بهطور قابلتوجهی پیش بگیرد یا خیر، فعلا نمیتوان در این خصوص به نتیجهگیری خاصی رسید. در هر حال، مقایسه فروش امسال با فروش پارسال و مقایسه تولید و فروش امسال این گروه نشان میدهد عرضه خودرو از سوی ایرانخودرو کمتر از تولید امسال و فروش پارسال بوده است./ فرهیختگان