مهر ملت نیوز – استفاده پر حجم از راههاو جاده های شمالی کشورمان بخصوص درمنطقه گنبدکاووس در سالهای اخیر خارج از استاندارد پذیرش بوده است و هر روز که میگذرد جاده های موجود بار ترافیکی بیشتر و بلکه چندین برابر ظرفیت خود را تحمل میکنند، بطوریکه وضع موجود همراه با ضایعات و خسارتهای مالی و جانی روز افزونی همراه بوده و هست .
علیرغم زحمات و فعالیتهایی که صورت گرفته و وعده هایی که دررابطه با توسعه و گسترش راهها و جاده ها و ایجاد ابنیه و امکانات و تسهیلات برای رانندگان در این مسیرها داده شده است ، هنوز در برخی جاده ها اقدام قابل توجه و چشمگیری صورت نگرفته است . بخصوص جاده داشلی برون که هم اکنون سالهاست بعنوان ترانزیت از آن استفاده میشود، ضمن اینکه با جاده های کشورمان تفاوت دارد در نوع خود نیز از عرض کم و امکانات اطلاعات مختصری برخوردار است، با توجه به وجود مرز پل و تردد فراوان نسبت به سابق ، تعریض جاده مذکور بسیار ضروری است. نمیخواهم به وضعیت برخی جاده ها اشاره کنم که اغلب آنها از ابتدایی ترین و ضروری ترین امکانات اولیه درجاده ها محروم هستند زیرا صحبت امروز ما بحث جاده داشلی برون از گنبد کاووس به سمت مرز پل است . در حال حاضر با توجه به وجود مرز پل و تردد کامیونها ، اتوبوسها و وسائط حمل ونقل مختلف ، جاده اینچه برون ، داشلی برون و گنبد شاهد شلوغترین روزهای خود میباشدوبا توجه به روابط کشور ترکمنستان باجمهوری اسلامی ایران این جاده شلوغتر از گذشته شده است ، از طرفی وجود صدها روستا در حاشیه این جاده که مردم این روستاها هر روز برای کارهای ضروری و مختلف با وسایل شخصی خود به گنبد مراجعه میکنند خود موید این گفتار ماست . ضمن اینکه اگر به آمار تصادفات و مرگ و میر در این جاده نظر کنیم عمق فاجعه را خواهید فهمید ، بقول یکی از روستائیان روزی نیست که در این جاده تصادفی صورت نگیرد و چند تن از هموطنانمان از دنیا نروند.
رانندگان تریلی ها و کامیونهای کشور ترکیه و کشور خودمان ایران ، که برای ترانزیت کالا از این جاده بیشترتردد میکنند، میگویند: علائم راهنمایی با اصول رانندگی بویژه در خطوط ترانزیت بسیار مهم و حیاتی و تقریبا برای رانندگان ترانزیت زبان بین المللی است متاسفانه دراین جاده بحد کافی وجود ندارد . مخصوصا جاده ای که بطرف مرزپل میرود نه تنها استاندارد نیست وعرض بسیار کمی دارد بلکه علائم رانندگی که بشود رانندگان به آن متکی باشند و در هنگام رانندگی خودشان را با آن تطبیق کنند وجود ندارد .
رانندگان کامیونها و تریلی های ترکیه اذعان داشتند که جاده های ایران درمقایسه با کشورهای اروپایی و حتی کشور خودمان ترکیه ، یکی از مطمئن ترین جاده های دنیا میشود از آن نام برد. جالب است این رانندگان میگفتند: جاده داشلی برون یا بطور کلی مرزپل ضمن اینکه از عرض کمی برخوردار است و کلا از استاندارد خوبی برخوردار نیست حداقل مسئولان گمرک برای پیشبرد اهدافشان از طریق درآمد گمرک میتوانند اقدام سریع برای این جاده نمایند . این رانندگان میگفتند: عرض کم این جاده موجب میشود در برخی نقاط دو کامیون از کنار هم براحتی عبور نکنند و همین امر و خطرات احتمالی ما را مجبور میکند تا این جاده را برای ترانزیت کالا انتخاب نکنیم .
قابل ذکر است جاده مذکور از گنبد تا مرز پل از کیفیت و استاندارد خوبی برخوردار نیست و نیاز به تعریض دارد . بهرحال چشم همه مسافران خارجی و ایرانی و کامیونهای حامل بار از کشورهای آسیای میانه و خصوصا اهالی روستاهای اطراف این جاده همگی به جاده مذکور است و این جاده بعنوان آبروی جاده های ایران شناخته شده و جای دارد تا مسئولان امر در تعریض این جاده حداقل با همت گمرک منطقه که درآمد خاصی دارد اقدام عاجل داشته باشند .
گنبدکاووس – کیکاووس خاکلی: