- پایگاه خبری مهرملت - https://mehremellatnews.ir -

بی انگیزگی و فقر اقتصادی عامل افت تحصیلی دانش آموزان  کرمانشاهی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  از پایین بودن میانگین نمرات دانش آموزان مقطع متوسطه استان نسبت به میانگین کشوری در سال تحصیلی جاری خبر داد.

ماشالله پروین  معاونت اموزش متوسطه اموزش و پرورش کرمانشاه  در گفت و گو با ایلنا گفت : متاسفانه امسال نیز میانگین نمره دانش آموزان مقطع متوسطه استان از میانگین کشوری پایین تر بود  اما کاهش میانگین نمره امتحانی دانش آموزان یک مرتبه اتفاق نیفتاده است و سالهاست که میانگین  نمرات آنها پایین است ، هرچند امسال نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته ایم ولی میزان آن ناچیز بوده است .

وی افزود :کاهش نمرات امسال به دلیل موقعیت پسا کرونا و دوری دو ساله دانش آموزان از  روال عادی و معمول تحصیل بوده است و این مشکل در کل کشور وجود داشت .

پروین میانگین مقطع متوسطه در کشور را ۱۱ و نیم عنوان کرد و افزود :این میانگین در کرمانشاه در گذشته مقداری هم کمتر است ولی از تعدادی از استان‌ها بالاتر است .

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد : میانگین معدل کل دانش آموزان استان در سال تحصیلی ۴۰۰ – ۴۰۱ حدود  ۱۰ و ۸۱ صدم درصد است و میانگین کشوری ۱۱ و ۲۶ صدم است .

وی با اشاره به تفاوت میانگین نمرات در رشته های مختلف گفت : میانگین نمرات در  رشته های مختلف با هم متفاوت است به طور مثال در رشته تجربی میانگین استان بالای ۱۲ است ولی در رشته انسانی متاسفانه زیر ۱۰ است و در رشته ریاضی حدود ۱۱ و ۲۸ صدم درصد است .

وی پایش دقیق نمرات دانش آموزان توسط سامانه هوشمند را مهم ارزیابی کرد و گفت:  سنجش دقیق میانگین نمرات توسط سامانه هوشمند وزارت آموزش و پرورش انجام می شود و تمام نمرات دانش آموزان در سامانه آموزش و پرورش وجود دارد و به راحتی میانگین نمرات به تفکیک مدارس ، رشته ها و حتی دروس قابل تفکیک و سنجش است.

وی عوامل مختلفی را باعث کاهش نمرات دانش آموزان برشمرد و گفت : بی انگیزگی دانش آموزان یکی از این عوامل است که بسیاری از دانش آموزان نسبت به یادگیری رغبتی نشان نمی دهند .

وی افزود: عامل بعدی که در دوسال اخیر باعث کاهش نمرات شد بحث کرونا و قرنطینه بود که نشان داد  حضور دانش آموزان به صورت فیزیکی در کلاس بسیار با اهمیت است و اگر دانش آموز در کلاس حضور نداشته باشد و رو در رو با معلم به آموزش نپردازد افت تحصیلی بسیار افزایش می یابد .

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان تصریح کرد :عوامل دیگری هم در این خصوص دخیل هستند که از جمله آنها می توان به فقر و محرومیت و ضعف اقتصادی خانواده دانش آموزان در مناطق مختلف اشاره کرد .

این مسئول عامل بعدی را  کمبود نیروی متخصص  در بسیاری از مدارس عنوان کرد و افزود  :ما در حال حاضر در سطح مدارس کشور با کمبود نیروی  متخصص و معلم  در رشته های مختلف روبرو هستیم  که همین امر باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود .

پروین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر دریافت مبالغ زیاد و خارج از عرف توسط برخی مدارس غیر انتفاعی و هیات امنایی از دانش آموزان و عدم آموزش متناسب به آنها گفت :این مدارس بر اساس مصوبه وزارت  آموزش و پرورش می توانند از دانش آموزان مبالغی را تحت عنوان شهریه دریافت کنند و این مبالغ میزان مشخصی دارد اما بر اساس همین مصوبات تخفیفاتی برای خانواده های بی بضاعت در نظر گرفته شده است اگر مبالغ بسیار زیاد باشد ما حتما پیگیری و برخورد می کنیم.

وی در خصوص برگزاری کلاسهای فوق برنامه که در برخی مدارس برگزار می شود عنوان کرد  :این کلاسها اگر در مدرسه برگزار شود بطور قطع بر اساس آیین نامه ، قانون و دستورالعمل و زیر نظر مدیریت مدرسه و معاونان برگزار می شود و معمولا در این کلاسها از خانواده های بی بضاعت که تمکن مالی ندارند یا تخفیف داده می شود یا از پرداخت شهریه این کلاسها معاف می شوند .

این مسئول تاکید کرد :اگر چنانچه معلم کلاس اصلی دانش آموز خودش را در ساعات غیر مدرسه یا در شیفت های بعدی برگزار کند قطعا تخلف است و این موارد گزارش و پیگیری می شود .