وزیر آموزش و پرورش از مطرح شدن ۳ پیشنهاد برای جبران افت تحصیلی دانشآموزان خبر داد و گفت: احتمال فعالیت مدارس در روزهای پنجشنبه وجود دارد.
مهر ملت – یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار با وزرای آموزش، جوانان و خانواده، با بیان اینکه عوامل عارضی به مدت زمان آموزش دانشآموزان و برآیند تحصیلی و تربیتی آنها لطمه زیادی زده است، اظهار کرد: تعطیلی مدارس به دلیل کرونا به مدت ۲۶ ماه که در واقع از نظر ما، ۳ سال تحصیلی است و اکنون هم از اول سال، تعطیلیها یا غیرحضوریشدنها، بیسابقه بوده است.
وی ادامه داد: واقعا از عزیزان در دولت مخصوصا از رئیسجمهور خواهش کردم که برای این اتفاقات باید فکری شود؛ دوستانم در بخشهای مختلف، اولین جایی که برای تعطیلی به ذهنشان میرسد، مدارس است؛ در حالی که آخرین جایی که تعطیل میشود باید مدارس باشد؛ ما هم به محض اینکه صحبت میکنیم، میگویند بحث آلودگی است و دانشآموزان اذیت میشوند؛ وقتی بحث سلامت دانشآموز به میان میآید، متوقف میشویم.
نوری با بیان اینکه چند پیشنهاد برای جبران افت تحصیلی دانشآموزان مطرح شده است، گفت: یکی از پیشنهادات، پنجشنبههاست؛ پیشنهاد دیگر طول دوران تحصیل است که زمان آموزش را ادامه دهیم و پیشنهاد بعدی هم دورههای جبرانی تابستان است؛ البته حق الزحمه جبران تحصیلی قبلی را به رغم تصویب در ستاد کرونا، هنوز پرداخت نکردهاند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این موارد جزو بستههایی است که باید انجام دهیم و دانشآموزان ما از ساعات آموزشی که برای آنها در برنامه درسی ملی پیشبینی شده است، جا نمانند.
وی درباره برنامه امتحانات دانشآموزان، تأکید کرد: نوبت دوم سال تحصیلی مدارس شروع شده است و در بین آن باید امتحانات برگزار شود؛ دیشب هم اطلاعیه صادر شد که باید این کار انجام شود.
نوری در پاسخ به پرسشی در خصوص اجباری بودن برنامههای جبرانی به ویژه در تابستان و هزینهبر بودن آن در مدارس غیردولتی، اظهار کرد: سال گذشته دانشآموزان را شناسایی کردیم و معمولا با دعوت از دانشآموزان و تعامل با اولیا، موردی نداشتیم که کسی مخالفت کند؛ همچنین باید مدارس غیردولتی بهگونهای عمل کنند که بار بر دوش خانوادههایی که نمیتوانند از عهده شهریههای مضاعف برآیند، کم کنند و به طریق دیگری حل کنند ولی در بخش غیردولتی، پولی نمیگیریم و کار را به انجام خواهیم رساند.
وی افزود: هدفمان این است که دانشآموزی از آموزش جا نماند و خیلی نگران هستیم. نه به جهت اینکه فقط از تحصیل جا بمانیم. یک سری عوامل تربیتی و مراحل رشد هستند که باید دانشآموزان به آن برسند؛ چه از نظر فیزیکی و بدنی و چه از نظر روانی و تربیتی و چه از نظر توانایی شناختی و تحصیلی که همه اینها باید همگام با هم پیش روند و در بین همسالان رشد پیدا میکند.
وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس در شیفت بعداز و پنجشنبهها، تصریح کرد: فعلا بحثی بود که دانشآموزان اختیاری بیایند ولی باید روی این موضوع بحث شود زمینههایی اجتماعی و جوانب را درنظر بگیریم تا به هدفی که ترسیم کردیم، برسیم.