رییس پلیس راهور فراجا از افزایش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات در سال جاریخبر داد و افزود: ۳۳ درصد ناوگان حمل و نقل در مجموع فرسوده است در ناوگان حمل و نقل عمومی ۸۵ درصد در تهران فرسوده است و این باعث تشدید روند آلودگی هوا و تصادفات است.
مهر ملت – سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با ۲۸ هزار نیرو در ۲۹۷ هزار کیلومتر راههای کشور و ۱۴۴۰ شهر مدیریت ترافیک و ارائه خدمات ترافیک اقدام می کند.
رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: در حوزه حمل و نقل بحث توسعه انضباط ترافیکی از موضوعات اثربخشی است که همه کشورها برای آن برنامهریزی می کنند و همچنین باید به تسهیل جابجایی و ترددها توجه شود و از همه مهمتر که در شاخص های توسعه یافتگی در دنیا به آن توجه می شود کاهش تصادفات است که ما هم باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.
سردار هادیانفر گفت: تقریبا ۲۹۳ هزار و ۱۶۹ کیلومتر طول راههای کشور است که ۹ درصد آن راه اصلی است و ۳۴ درصد تصادفات در این راههای اصلی در جادهها اتفاق می افتد اما ۷۵ درصد کشته ها در این جاده ها است. بیش از ۵۱ میلیون دارنده گواهینامه در کشور داریم و تا دیروز ۳۸ میلیون و ۵۳۵ هزار وسیله نقلیه در کشور شمارهگذاری شده است که شامل خودروهای سبک و سنگین است.
وی با اشاره به فرسودگی ناوگان گفت: ۳۳ درصد ناوگان حمل و نقل در مجموع فرسوده است در ناوگان حمل و نقل عمومی ۸۵ درصد در تهران فرسوده است و این باعث تشدید روند آلودگی هوا و تصادفات است.
وی ادامه داد: ۲ درصد در صدور گواهینامه نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم. که از متغیرهای تاثیر گذار در امر ترافیک است. آنچه که امروز در حجم ترددها گزارش می شود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تردد داشته ایم. تقریبا ۳۲ درصد ترددها مربوط به خودروهای سواری است و هر روز که تعطیل می شود بار ترافیک در جادههای کشور افزایشی می شود و تقریبا از روز چهارشنبه تا شنبه با افزایش ترددها در محورهای مواصلاتی شاهد هستیم. آنچه که باعث نگرانی می شود تصادفات است ما با رشد جمعیت و وسایل نقلیه مواجه هستیم از سوی دیگر مقداری بی توجهی از سوی برخی دستگاهها و بعضا دولت باعث می شود که شاهد تصادفات باشیم ما به عنوان پلیس براساس قانون مسئول رسیدگی به تصادفات هستیم آنچه در قانون تکلیف شده ۳۲ دستگاه در امورش و پیشگیری نقش دارند در حال حاضر متاسفانه در ۵۱ درصد فوتی در صحنه اتفاق می افتد. ۶ درصد جان خود را در حین مسیر از دست می دهند و ۴۳ درصد در بیمارستان جان خود را از دست می دهند ما در چند کلانشهر بخش تروما داریم و وزارت بهداشت در این زمینه به خوبی عمل نکرده است.
وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی گفت: در حوزه درون و برون شهری در سال ۱۴۰۰ در طی ۷ ماه، ۱۰ هزار و ۲۵۶ نفر و در سال ۱۴۰۱، ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر جان خود را در این مدت از دست دادند که ۱۴ درصد افزایش داشته ایم. در مورد آمار مجروحان نیز ۲۱ درصد افزایش داشته ایم.
سردار هادیانفر گفت: لازم است که ناوگان پلیس، اورژانس و هلال احمر نوسازی شود. همچنین عامل تصادفات همان ۴ عامل اصلی است و لازم است که مردم رعایت کنند. عدم توجه به جلو از اصلی ترین عوامل تصادفات در راههای دو طرفه است که جداشونده ندارند.
وی درباره واردات خودرو گفت: ما اعلام کردیم که اگر واردات آزاد شود یک رقابت سالم بین تولیدات داخلی و واردات ایجاد میشود. خودروسازان مطرح و بزرگ دنیا به ۴ عامل ارزانی خودرو، زیبایی کیفیت و ایمنی همیشه توجه دارند. آنچه که ما به خودروسازان تاکید داریم بحث کیفیت و ایمنی است. خودروهای متنوع چینی که مدل به مدل وارد کشور می شود قطعا چندماه دیگر درخصوص قطعات با مشکل مواجه میشوند. لازم است که خودرویی وارد شود که پایداری تولید داشته باشند و قطعات آن موجود باشد. خودرویی باید وارد شود که تصادفات ما را کاهش دهد و ایمن باشد.
وی ادامه داد: درخصوص گواهینامه وزارت صمت و سازمان حمایت مسئول تعیین نرخ هستند. البته رانندگان آموزشگاهها ناراضی هستند که پلیس در تعیین نرخ نقشی ندارد اما از اینکه کیفیت در آموزش نیست ناراحتیم کیفیت آموزش بالا نیست اما نرخی که پرداخت می شود بالاست. هر آموزشگاهی که بتواند ۳۰ درصد الی ۴۰ درصد نرخ ثبت نام را کاهش دهد ما به افزایش جذب هنرجو برای آنها کمک خواهیم کرد.
وی درباره راههای جدید گفت: متاسفانه در این زمینه هم دچار مشکل هستیم و برخی از این نقاط تبدیل به نقطه حادثه خیز شده است. حتی در محورها و مسیرهایی حادثه خیز هم که اعلام شده اصلاحات انجام شود و نقاط حادثه خیز رفع شود مانند محور قائم به بیرجند قرار بود تا پایان سال به دستور رئیس جمهور اصلاحات صورت بگیرد، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
در خیابان های اصلی منازل تبدیل به پاساژ و مغازه شده آن هم بدون رعایت پارکینگ و توقف گاه و شهرداری مجوز تجاری به ملک مسکونی می دهد و این باعث ترافیک می شود و هیچ کسی جز انکه مجوز میدهد مقصر نیست و از شهرداران درخواست می کنیم از این مقوله کسب درآمدنداشته باشند. اگر با این روند پیش برویم مانند خیابان های مسکو می شویم که برای رفتن تا فرودگاه ۱۲ ساعت باید توی ترافیک بمانیم.