- پایگاه خبری مهرملت - https://mehremellatnews.ir -

تکلیف فرودگاه بی پرواز “کلاله” را مشخص کنید

گنبدکاووس – کیکاووس خاکلی:

 مهر ملت – خبری را خواندم مبنی بر برگزاری دوره تخصصی الزامات گزارش دهی ایمنی در فرودگاه‌های کشور که باحضور جمعی از متخصصان برج مراقبت از فرودگاههای‌مهرآباد ، مشهد ، شیراز ، کرمانشاه ، گرگان ، اراک  و کلاله از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه سال‌جاری در استان گلستان برگزار می‌گردید.

 

خبر بسیار خوبی بود ولی مطلبی مرا شوکه کرد!

با خود اندیشیدم شهرهای اعلام شده غیر از کلاله همه پرواز دارند و متخصصان برج مراقبت آنها اگر گزارشی هم بدهند جای تعجب نیست ولی کلاله که سالهاست پروازی نداره ، برج مراقبتش برای چیست و متخصص برج چه کاری را انجام می‌دهد ، هرچند توجیهات لازمه برای اینکار وجود دارد که بهرحال نگهداری  و کنترل آسمان این بخش از کشور ضرورت وجود متخصص در این بخش را دارد اما با تاسف این خبر مرا بیاد فرودگاه قدیمی کلاله انداخت که هفته ای چندین پرواز به تهران و مشهد داشت .

این مطلب درد مرا تازه کرد بالاجبار مطلب زیر را خدمت شما مینویسم تا کمی شما هم به فکر رفته و حق به من بدهید تا بپرسم که بالاخره تکلیف این فرودگاه چه خواهد شد ؟!

شهرستان کلاله با وجود داشتن زمین‌های حاصلخیز و مستعد کشاورزی خود ، می‌تواند بعنوان قطبی از کشاورزی مطرح وبا احداث صنایع ، کارخانه ای متناسب با منطقه در جوار روستاهای بزرگ ، مواقع بیکاری کشاورزان و بیکاران فصلی را مشغول بکار کرد .

کلاله را نمی‌خواهیم از جمعیت آن و روستاهای تحت پوشش و تنوع آب و هوایی خاص و محصولات استراتژیک که در منطقه کشت می‌شود صحبت کنیم ، بلکه با توجه به اخبار دهه ۷۰ مسئولان مینودشت و کلاله که پیرامون فرودگاه کلاله مصاحبه داشتند و قراردادهایی امضاء شده بود و حتی بعد از چندی ، قبل از اینکه گرگان فرودگاهی داشته باشد هفته ای سه پرواز از فرودگاه کلاله به مقصد تهران و مشهد صورت می‌گرفت،  بعدها تبدیل به هفته ای دو پرواز به مقصد تهران صورت می‌گرفت که از سوی مردم گنبد و منطقه استقبال بسیار خوبی بعمل میآمد .

فرودگاه قدس کلاله دارای باندی است که در مواقع ضروری و مورد نیاز مورد بهره برداری قرار میگرفته است ، خاندان پهلوی برای سرکشی به اموالشان در این منطقه برای فرود هواپیمای خود از این فرودگاه استفاده می‌کردند.

فرماندار وقت شهرستان مینودشت درسال ۷۰ اعلام داشت :فاز مطالعاتی فرودگاه قدس کلاله منعقد گردیده و ۴۰۰ هکتار در بخش کلاله به این پروژه مهم اختصاص یافت و یک روستا که در حریم این پروژه وجودداشت به محل دیگری انتقال داده شد.

در همین زمینه آقای هوشنگ صباغیان بخشدار وقت کلاله در سال ۱۳۷۱ طی مصاحبه ای اعلام کرد:فازمطالعاتی فرودگاه کلاله آغازو قراردادهای معماری آن نیز منعقد شده است .

وی پیرامون  چگونگی اجرای پروژه فرودگاه کلاله اظهار داشت : پیگیری موضوع فرودگاه کلاله به علت موجود بودن باند آن از سال ۱۳۶۳ توسط مسئولان منطقه آغاز شدکه نتیجتاً با پیگیری‌های مستمر و عنایات استاندار وقت مازندران درراه اندازی فرودگاه  هیئت هفت نفره مرکز گنبد در سال ۱۳۷۰ مقدار ۴۱۴ هکتار زمین جهت توسعه و راه اندازی فرودگاه در اختیار هیئت امناء فرودگاه قرار گرفت که قرار داد ساخت آن با شرکت مهندسی فرودگاه‌های کشور به مبلغ دو میلیارد ریال برای کارهای سیویل و دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای کارهای معماری منعقد شده و مبلغ نُه میلیون ریال جهت فاز اول مطالعات از جانب هیئت امنای مذکور پرداخت گردید .هرچند که باند موجود با مختصری تجهیز و رفع نواقص جزئی آماده استفاده برای پروازهای کم ظرفیت و متوسط است .

فرودگاه کلاله به فاصله ۳ کیلومتر از شهر کلاله در زمینی به مساحت ۳۷۰ هکتار واقع شده  که باند آن آسفالت شده و بطول ۲۳۵۰ متر و عرض ۳۰ متر برای هواپیمای ۲۷- F بصورت نرمال و ۲۸_ F با محدودیت وزن قابل استفاده است و مطمئناً با تعریض و تطویل باند ،  برای پروازهای هواپیماهای ۱۰۰_F  مناسب خواهد بود .

قابل ذکر است فرودگاه قدس کلاله از خرداد ماه سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را با هفته ای سه پرواز به تهران و یک پرواز به مشهد در خدمت مسافران منطقه بود که بعدها به دو پرواز فقط به تهران تبدیل شد . بخشدار وقت کلاله در توسعه پروازهای این فرودگاه اعلام کرده بود که در آینده در صورت فراهم شدن امکانات و آمادگی ادارات ذیربط،  خط هوایی بین کلاله و عشق آباد ترکمنستان ایجاد خواهد شد .

جالب است هر کسی این مطلب را بخواند فکر می‌کند الآن فرودگاه قدس کلاله نه تنها پرواز دارد بلکه با رشد و توسعه ۳۰ ساله بعنوان یک فرودگاه ببن المللی مشغول است ولی متاسفانه نه تنها پروازهای فر‌ودگاه تعطیل شد بلکه روز به روز بر فرسودگی این فرودگاه افز‌وده شده  و مطمئناً مورد بی مهری قرار گرفت.

مردم منطقه گنبد و کلاله که ازنعمت داشتن راه آهن محروم بودند به هفته ای سه پرواز امیدوار بودند که آنهم توسط مسئولان بی مسئولیت محروم تر باقی ماندند . اینکه چرا مورد بی مهری قرار گرفت و از ادامه پروازهای آن جلوگیری بعمل آمد، کاری نداریم ، ولی این نکته حائز اهمیت است که مسئولان مینودشت و کلاله اعلام توسعه فرودگاه را اطلاع رسانی می‌کردند و در طول سالیان سال نه تنهاتوسعه ای صورت نگرفت بلکه فرودگاه را تعطیل کردند . این در حالیست که بعدازتعطیلی فرودگاه قدس کلاله همه امکانات ادارات و نهادهای مختلف استان بسیج شده و در کوتاهترین زمان ممکن فرودگاه گرگان را راه اندازی کردند ، هرچند بعنوان یک فرودگاه برای مرکز استان ضروری بود ‌ولی آیا این ضرورت برای شرق استان نیز نمیتوانست وجود داشته باشد ؟ تا از این فرودگاه  هم بتوانیم استفاده بهینه داشته باشیم ؟! چه دستهایی در کار بود که فرودگاه قدس کلاله که در صورت عدم مسافر میتوانست از درآمدهای اراضی کشاورزی که به فرودگاه هدیه شده بود تامین شود اینگونه مورد بی مهری قرار گیرد ؟ بهر حال این فرودگاه با تمام مزیت‌های خاص خود و نیاز شرق استان متاسفانه راکد مانده و بیش از ۲۵ سال است که هیچگونه  استفاده پروازی از آن صورت نمی‌گیرد .

درپایان لازم است این موضوع مطرح شود که در طول این  مدت که فرودگاه راکد مانده ، ۴۱۴ هکتار اراضی این فر‌ودگاه  که زیرکشت محصولات مختلف رفته ، درآمد آن به کدام حساب واریز و مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد؟

آیا مسئولان کلاله اشراف بر در آمد ۴۱۴ هکتاراراضی اهدایی هیئت هفت نفره دارند یا خیر ؟ با در آمد این وسعت اراضی می‌توان نیازهای اجتماعی مردم کلاله را مرتفع کرد .

اگر این درآمد از منطقه خارج ومورد استفاده غیر از منطقه کلاله قرار بگیرد کمال بی انصافی و ظلم در حق مردم منطقه می‌باشد. بهر حال تکلیف این اراضی که کشت می‌شود و با توجه به وجود باند اختصاصی آن چه خواهد شد ؟ بنظر شما بعد از گذشت ۲۵ سال از تعطیلی این فر‌ودگاه آیا امیدی به از سرگیری پروازهای آن وجود دارد ؟