کوروش کمپانی به بهانه فروش آیفون ۲۰ میلیون تومانی اقدام به کلاهبرداری کرد، تعداد زیادی از چهرههای معروف این شرکت را تبلیغ کردند، خیلیها این سوال را مطرح میکنند که این افراد باید تحت تعقیب قرار بگیرند یا خیر، یک وکیل دادگستری به این پرسش پاسخ میدهد.
به گزارش مهر ملت نیوز به نقل ازخبرآنلاین، مالک کوروش کمپانی با وعده فروش آیفون ۲۰ میلیونی متواری شد و میلیونها تومان پول مردم را اصطلاحاً بالا کشید تا یک کلاهبرداری دیگر از این دست به کلاهبرداریهای قبلی اضافه شود.
هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری در اینباره به خبرآنلاین گفت: «ریشه این مسائل اقتصادی است، گروهی هستند که میخواهند راه صد ساله را یک شبه بروند بنابراین اقدام مجرمانه انجام میدهند، در چنین شرایطی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری رسانهها باید موارد را بررسی کند و درباره آنها اطلاعرسانی کامل و عمومی انجام دهند. در این جامعه تا زمانی که یک اتفاق حادث شود هیچکس جلوگیری نمیکند، وقتی وضعیت اقتصادی مناسب نیست معلوم است کسانی از این وضعیت سوء استاده میکنند و مال مردم را میبرند.»
او درباره نقش چهرههای معروفی که اقدام به تبلیغ کوروش کمپانی کردند و احتمال معاونت و مباشرت آنها در جرم بیان کرد: «در اینکه کوروش کمپانی مرتکب به کلاهبرداری شده تردیدی نیست، اقدامی که مجازات حبس و رد مال دارد. این شرکت توسط افراد مشهور تبلیغ شد و افراد متعدد بهدلیل همین تبلیغات به شرکت اعتماد کردند، از نگاه قانون مجازات اسلامی این افراد مباشر یا شریک جرم نیستند، ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی شرایط معاونت را تعریف کرده است، که اگر کسی تطمیع، تشویق، تحریک و وسایل و لوازم جرم را آماده کند معاون جرم است اما نکتهای که از دید قانون مجازات وجود دارد وحدت قصد است.»
این وکیل دادگستری ادامه داد: «باید میان فاعل جرم و معاون جرم قصد کلاهبردارانه وجود داشته باشد، اگر قصد کسانیکه تبلیغ کردند با فاعل جرم این بود که کلاهبرداری کنند، آنموقع تبلیغ کنندگان معاونت دارند و باید تحت تعقیب قرار بگیرند، اما در این مورد به نظر میرسد کسانیکه این شرکت را تبلیغ کردند هیچکدام با فرد اصلی وحدت قصد نداشتند. بنابراین از حیث معاونت در جرم اینها قابل تعقیب نیستند.»
پوربابایی درباره وظایف چهرههای معرو بیان کرد: «البته این نکته وجود دارد که اگر کسی به کسی درخواست تبلیغ داد آنها باید انجام دهند یا نه؟، افراد مشهور باید اطلاع کافی درباره کالایی که تبلیغ میکنند داشته باشتند چراکه جامعه ما به شدت به چهرههای معروف اعتماد میکند و تصور میکنند اقدام تبلیغاتی چهرههای معروف با یک پیشینه تحقیقی انجام شده است.»