کد خبر:2309
پ
آلودگی
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست :

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بدون نوسازی آن تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که افزایش تعداد وسایل نقلیه فرسوده بر اثر کند پیش رفتن روند از رده خارج کردن این وسایل در سنوات گذشته، نقش مهمی در تشدید آلودگی هوای تهران در سال جاری داشته است، گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی تهران […]

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که افزایش تعداد وسایل نقلیه فرسوده بر اثر کند پیش رفتن روند از رده خارج کردن این وسایل در سنوات گذشته، نقش مهمی در تشدید آلودگی هوای تهران در سال جاری داشته است، گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی تهران شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌های عمومی و خودروها و موتورسیکلت‌های شهروندان، با اسقاط وسایل نقلیه فرسوده و جایگزین کردن وسایل نقلیه کم‌مصرف، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوای پایتخت محسوب می‌شود.

مهر ملت – به گزارش ایلنا داریوش گل علیزاده، درباره علت افزایش تعداد روزهای ناسالم در پاییز امسال و گمانه زنی های موجود درباره در نیمه دوم سال جاری تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه ها به شکل محسوسی بالا رفت که این مساله نشان می دهد در پاییز امسال، شدت ورود آلاینده ها به آسمان تهران بر اثر افزایش مصرف سوخت بیشتر شد و همچنین میزان ماندگاری آلاینده ها در جو به علت سکون هوا و عدم بارش باران یا وزش باد موثر در روزهای متمادی نسبت به سال قبل بیشتر بود.

وی افزود: منابع اصلی آلوده کننده هوا در سال جاری نسبت به سنوات گذشته تغییری نکرده اما در برخی موارد شدت آلایندگی این منابع تا حدودی افزایش یافته است. در این میان با وجود این که منابع ساکن خانگی و واحدهای صنعتی در آلودگی هوا نقش دارند، اما در شهر تهران، وسایل نقلیه فرسوده نقش مؤثرتری را در تشدید آلودگی هوا ایفا می کنند؛ بخصوص که در سال های اخیر به علت بی‌توجهی به لزوم اسقاط خودروها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های فرسوده، تعداد وسایل نقلیه ای که به سن فرسودگی رسیده اند، سال به سال افزایش یافته و همین مساله باعث شده است که امسال شدت انتشار آلاینده ها از وسایل نقلیه نسبت به سال های قبل بالاتر برود.

یک چهارم خودروها و ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی قرار دارند 

گل علیزاده با انتقاد از کند پیش رفتن روند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در سال های اخیر گفت: در حالی که سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی جدید به ناوگان خودرویی کشور اضافه می شود، اما تعداد خودروهایی که سالانه از رده خارج می شوند، هیچ تناسبی با این آمار ندارد و در سال گذشته تنها ۲۹ هزار خودرو در کشورمان اسقاط شدند. کند پیش رفتن روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در چند سال گذشته باعث شده است که سال به سال نسبت خودروهای فرسوده به کل خودروهای در حال تردد در کشور افزایش یابد و با توجه به این که بخش زیادی از این خودروها در شهر تهران تردد می کنند، طبیعتا این روند بر آلودگی هوای پایتخت نیز اثر می گذارد.

باید به جای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی به نوسازی آنها بپردازیم 

گل علیزاده با بیان این که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، عنوان کرد: ما برای کاهش آلودگی هوا نباید فقط به توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران بپردازیم، بلکه باید این ناوگان را نوسازی کنیم. یعنی به ازای تعداد مشخصی از اتوبوس های جدیدی که وارد این ناوگان می کنیم، باید یک اتوبوس فرسوده را نیز از رده خارج کنیم، زیرا با اضافه شدن اتوبوس های جدید و باقی ماندن اتوبوس های فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، عملا تعداد منابع آلاینده هوای شهر بیشتر خواهد شد و توسعه این ناوگان تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا نخواهد گذاشت، حتی اگر اتوبوس های جدیدی که به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شوند، از استاندارد یورو۶ برخوردار باشند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: علاوه بر لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، ما حتما به نوسازی ناوگان خودروها و موتورسیکلت های شخصی در حال تردد در پایتخت نیز احتیاج داریم.

کیفت بنزین و گازوئیل نگران‌کننده نیست، مصرف سوخت بسیار بالاست 

گل علیزاده در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سوخت توزیعی در تهران و سایر کلانشهرها در سال جاری توضیح داد: براساس نمونه برداری ها و آزمایش هایی که اخیرا کارشناسان سازمان محیط زیست انجام داده اند، اکنون میزان دی‌اکسید گوگرد موجود در بنزین توزیعی در تهران قابل قبول و استاندارد بنزین توزیع‌شده در پایتخت بین یورو۴ و یورو۵ است. البته در آخرین نمونه برداری که در تاریخ ۲۲ آذر انجام شد، میزان دی‌اکسید گوگرد موجود در گازوئیل توزیعی در تهران کمی بیشتر از حد قابل قبول بود، اما بازهم این مقدار به سطح نگران کننده نرسیده بود. بنابراین در مجموع می توان گفت میزان دی‌اکسید گوگرد موجود در سوخت توزیعی در تهران چندان بالا نیست و نمی توان گفت کاهش کیفیت سوخت توزیع‎شده، نقش مهمی در تشدید آلودگی هوا در پاییز امسال داشته است.

برای کاهش آلودگی هوا، چاره‌ای جز اجرای کامل قانون هوای پاک نداریم 

گل علیزاده با تاکید بر لزوم اجرای کامل قانون هوای پاک برای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها گفت: مقایسه کاهش یا افزایش تعداد روزهای ناسالم، معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد دستگاه ها در زمینه مبارزه با آلودگی هوا نیست، زیرا یکی از عوامل موثر در سالم یا ناسالم شدن وضعیت هوا در یک روز، شرایط جوی است و اگر در یک سال، روزهای زیادی باد بوزد و باران ببارد، حتی اگر میزان انتشار آلاینده ها زیاد باشد، بازهم تعداد روزهای ناسالم چندان زیاد نخواهد بود. بنابراین ما برای ارزیابی عملکرد دستگاه ها در مقابله با آلودگی هوا باید ببینیم که آنها چقدر به قانون هوای پاک، آیین نامه های اجرایی این قانون و سایر مقررات موجود در این زمینه عمل کرده اند، زیرا تنها راهکار موجود برای کاهش آلودگی هوا، اجرای قوانین و مقرراتی است که تا کنون در این حوزه در کشورمان به تصویب رسیده اند.

وی در پایان تصریح کرد: از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهاست و دولت حتما باید شرایطی را فراهم کند که مردم بتوانند با حداقل هزینه، وسایل نقلیه فرسوده خود را با وسایل نقلیه جدید جایگزین کنند. این کار با ارائه تسهیلات به شهروندان یا انجام سیاست گذاری غیرمستقیم برای وارد کردن بخش خصوصی به حوزه نوسازی وسایل نقلیه فرسوده امکان پذیر خواهد بود. برای این منظور نیز حتما باید نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت قرار بگیرد و دولت حتما باید اتوبوس های برقی یا گازسوز را جایگزین اتوبوس های دیزلی موجود کند و سپس با ارائه تسهیلات به مردم یا در نظر گرفتن مشوق برای بخش خصوصی، زمینه را برای توسعه استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی در کلانشهرها فراهم کند.

 

پایگاه خبری مهرملت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مهر ملت نیوز صدای شما مردم فهیم ایران است، در هر کجای این سر زمین کهن که باشید. ما پل ارتباطی شما ومسولین خواهیم بود.
رسالت ما ، اطلاع رسانی صحیح، شفاف و آگاه ساختن آحاد مردم جامعه، از رویداد های روز ایران و جهان خواهد بود. ما از شما ییم ودر کنار شما خواهیم بود.

صاحب امتیاز و مدیر مسول : افسانه سادات میرحبیبی

سردبیر :حسن اشجعی

آدرس:

خیابان بهار شمالی نبش کوچه مانی پلاک ۷۴ واحد ۴

تلفن تماس:

۰۹۱۲۰۴۵۱۵۴۸

ایمیل:

mehremellat1@gmail.com

پشتیبان سایت: کیانوش فرهادزاده