عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تعارض کتب درسی امروز با واقعیتهای زندگی شکاف عمیقی بین دانش آموزان و جامعه کنونی ایجاد کرده است، همین مسئله تبعات گستردهای به دنبال خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری مهر ملت شیوا قاسمی پور در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید به تعارض محتوای کتب درسی با تحولات جامعه کنونی گفت: کتابهای درسی با توان دانشآموزان و نیاز آتی آنها و نیازمندیهای جامعه آینده تناسب ندارد؛ این مسئله بارها عنوان شده اما تاکنون هیچ عکس العملی جدی در این راستا شاهد نبودیم.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بارها به طرق مختلف عنوان شده که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است، بی تردید آینده کشور به واسطه دانش آموزان رقم خواهد خورد بر همین اساس باید بپذیریم دانش آموزان به عنوان مدیران فردا نیازمند آموختن علوم در سطوح جهانی هستند و اگر امروز سخن از محتوای ضعیف کتب درسی در میان است یعنی علومی که به واسطه همین کتب به فرزندان امروز منتقل میشود پاسخگوی نیازهای آنها نیست.
بخشی از مسیر توسعه به واسطه تکنولوژی فضای مجازی است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یادآور شد: ایران در مسیر توسعه قرار گرفته و بخشی از این توسعه به واسطه تکنولوژی فضای مجازی دست یافتنی شده است و امروز دانش آموزان با یک صفحه چند اینچی با جهانی از اطلاعات روبرو میشوند و بسیاری از سوالات علمی و پژوهشی را توسط همین تکنولوژی به روز میکنند، باید بپذیریم کتب درسی که امروز در مدارس تدریس میشود از سطوح علمی دنیا فاصله گرفته و این هم در صورتی حل خواهد شد که علوم آموزشی به روز شود.
وی در ادامه تاکید کرد: تدوین سند تحول بنیادین و تاکید آن بر اصلاح محتوای کتابهای درسی، مبتنی بر پژوهشهای متعدد و گوناگون است اما اینکه چرا برای حل آن اقدامی نمیشود، ناشی از دلایل مختلف است. باید به این مسئله به درستی برسیم که سیستم نظارت و ارزیابی، پایش فرآیندها و بازخورد و اصلاح امور آموزشی فراموش شده یا اینکه کلیشهای عمل میکند.
قاسمی پور در ادامه با بیان ورود زبانهای مختلف به سیستم آموزشی کشور یادآور شد: امروز تمام جهان دریافتند که آموزش و پرورش نمیتواند و نباید از واقعیتها و حقیقتهای زندگی روز دور بماند. این مسئله با ورود زبانهای مختلف به مدارس پررنگ شد و امروز ثابت شده که آموختن زبانهای مختلف موضوعی اصلی است، به گونهای که یکی از نیازهای زندگی در جامعه امروزی محسوب میشود؛ با توجه به دگرگونی محتوایی برنامهها و نوآوریهای آموزشی نقش معلم عمده ترین موضوعی است که مطرح میشود بر همین اساس باید معلمان به همراه کتب آموزشی بروز شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: تعارض کتب درسی امروز با واقعیتهای زندگی شکاف عمیقی بین دانش آموزان و جامعه کنونی ایجاد کرده است، همین مسئله تبعات گستردهای به دنبال خواهد داشت. باید بپذیریم دانش آموز امروز را نمیتوان با دانش آموز یک دهه قبل مقایسه کرد باید فکری سازنده برای ارتقای کیفیت کتب درسی در کشور داشته باشیم.