رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوزادهم با تاکید بر اینکه دو اقدام اساسی باید در خصوص کنترل آلودگی هوا انجام میشد، گفت: بهبود کیفیت و افزایش کمیت سوخت را باید در تامین انواع سوخت استاندارد در نظر داشته باشیم و این موضوع برنامهای نیست که صرفا متعلق به یک دولت خاص باشد بلکه همه دولتها طبق قوانین مصوب در این زمینه تکالیفی دارند.
مهر ملت نیوز – سمیه رفیعی در گفتوگو با خانه ملت در مورد پرداخت هزینه اقتصادی مرگهای منتسب به آلودگی هوا، گفت: برای برطرف شدن منابع آلاینده هوا باید بودجههای متناسبی در دو منبع مهم آلاینده هوا یعنی منابع ثابت و خصوصا متحرک در نظر گرفته شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص منابع برای تامین و تولید سوخت استاندارد در نیروگاهها و صنایع، افزود: اگر سوخت استاندارد و به هنگام به نیروگاهها و صنایع میرسید؛ بی تردید راهکار قطع مصرف نبود، چرا که خاموشی مکرر در بخش صنایع و مصارف خانگی قابل قبول نیست. تکالیفی را دولت براساس قوانین مختلفی همچون قانون هوای پاک، اصلاح الگوی مصرف و … برای تامین سوخت دارد که اگر هر کدام به درستی اجرایی میشد مطمئنا هر ساله در فصول سرد با دوگانه آلودگی هوا یا خاموشی روبرو نبودیم.
اجرای قانون هوای پاک مورد بی توجهی دولتهای مختلف است
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر اینکه دو اقدام اساسی باید در خصوص کنترل آلودگی هوا انجام میشد، یادآور شد: بهبود کیفیت و افزایش کمیت سوخت را باید در تامین انواع سوخت استاندارد در نظر داشته باشیم و این موضوع برنامهای نیست که صرفا متعلق به یک دولت خاص باشد بلکه همه دولتها طبق قوانین مصوب در این زمینه تکالیفی دارند، لذا دولتها بابت این دو مسئله همواره باید بودجههایی متناسب با وظایفشان را تامین میکردند، که البته این بودجه رقم قابل توجهی است و باید در قوانین بودجه سالانه در نظر گرفته میشد؛ البته ماده آخر قانون هوای پاک محل هزینه کرد قانون را مشخص کرده است اما مکررا اجرای این قانون مورد بی توجهی دولتهای مختلف است و اگر درآمدی هم وجود داشته باشد بطور معمول جای دیگری هزینه میشود، به جای اینکه صرف اجرای قانون هوای پاک شود.
ارتقای کیفیت سوخت و اختصاص اعتبارات مناسب برای کیفیت بخشی سوخت از مهمترین عوامل آلایندگی هوا است
رفیعی ادامه داد: عدم توجه به ارتقای کیفیت سوخت و اختصاص اعتبارات مناسب برای کیفیت بخشی سوخت از مهمترین عوامل آلایندگی هوا است از طرفی بهبود راندمان عملکرد منابع ثابت مثل نیروگاهها و فیلتراسیون کارخانههای صنعتی بزرگ همگی مشمول هزینههایی میشوند، یکی دیگر از منابع مهم تولید آلودگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین هستند.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی خودروها را به عنوان سیکل معیوبی برای مدیریت آلودگی هوا دانست و اظهار داشت: خودروها هم به جهت کیفیت احتراق داخلی، موتور و میزان مصرف سوخت ایراداتی دارند که منجر به مصرف بالا و ناترازی سوخت شده که خود سیکل معیوبی برای مدیریت آلودگی هوا ایجاد میکند.
وی در ادامه افزود: در داخل شهرها خصوصا کلانشهرها، مدیریت ترافیک، سرعت حرکت خودروها و نحوه توقف و تردد آنها در ترافیک از مهمترین عوامل آلاینده است که کمتر مورد بحث و رسیدگی قرار گرفته است. پس برای مدیریت و کنترل آلودگی هوا باید مجموعهای از اقدامات با هم مورد توجه قرار بگیرد تا مسئله حل شود.
هزینههای میلیارد دلاری به ابتدای زنجیره مدیریت آلودگی هوا اختصاص داده شود
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه بخش بسیاری از هزینههای آلودگی هوا مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی است، اظهار داشت: بخش عمده هزینه اقتصادی آلودگی هوا مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی است که به دلیل تحمیل یکباره آن به دولت به صورت ردیفهای اعتباری در دستگاههای مختلف آورده میشود و دولت بالاجبار تمام این هزینهها را میپردازد در صورتی که بهتر بود این هزینههای میلیارد دلاری به ابتدای زنجیره مدیریت آلودگی هوا اختصاص داده شود تا مشکل آلودگی هوا تا حدودی برطرف شود، به جای آنکه در آخر زنجیره با تبعات متعددی که دارد این هزینهها اختصاص یابد.
رفیعی با بیان اینکه اگر دولت هزینههای پایانی زنجیره آلودگی هوا را ابتدا میپرداخت قطعا خسارات کمتری از آلودگی هوا متقبل میشدیم، ادامه داد: متولیان امر اگر از مرحله نخست برای زنجیره آلودگی هوا سرمایه گذاری کنند بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست در پایان خاطر نشان کرد: پرداخت هزینه اقتصادی مرگهای منتسب به آلودگی هوا بیشتر به دلیل عدم اشراف مسئولان به خسارات این معضل است.