رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملو نقل ریلی با بیان اینکه مدیرعامل راهآهن نه تنها توجهی به مشکلات موجود و درخواست شرکتها برای وصول مطالبات ۱۰ ماهه گذشته توجهی نمیکند بلکه با شرکت لجبازی کرده و آنها را مشمول جرایم سنگین کردهاست، گفت: به دلیل کمبود لکوموتیو در بخش حمل و نقل بار هم با افت وحشتناک جابهجاییها مواجه هستیم و به دلیل کمبود لکوموتیو مدت انتظار سیر هر واگن باری به دو ماه رسیده است.
مهر ملت نیوز – سبحان نظری در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه حمل و نقل ریلی با بحران لکوموتیو مواجه است و کمبود لکوموتیو باعث افت قابل توجه آمار جابهجایی بار و مسافر شدهاست، اظهار داشت: به دلیل نبود لکوموتیو کافی در دسترس شرکتها، تنها در بخش مسافری حدود ۹۲۲ قطار در طول ۴۵ روز نیمه دوم تابستان از برنامه حرکت قطار حذف شده است. به عبارت دیگر بیش از ۹۰۰ قطار و بیش از ۳۵۰ هزار بلیت از برنامه حرکت قطارهای مسافری نیمه دوم تابستان حذف شد و تنها در کمتر از دو ماه حدود ۱۴۰ فمیلیارد تومان از درآمد شرکتهای ریلی از دست میرود.
وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل بار هم با افت وحشتناک جابهجاییها مواجه هستیم و به دلیل کمبود لکوموتیو مدت انتظار سیر هر واگن باری به دو ماه رسیده است، یعنی یک واگن پس از بار گیری برای حرکت باید دو ماه در صف لکوموتیو بماند.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حملو نقل ریلی با بیان اینکه هم لوکومتیوهای شرکتهای خصوصی و هم لکوموتیوهای دولتی آب رفتند، گفت: در این باره در قالب نامهای به راه آهن هشدار دادیم اما توجهی نکردند و پس از بی محلی راهآهن به اخطارهای و درخواستهای انجمن، نامه را به وزیر راه و شهرسازی ارایه دادیم.
نظری تاکید کرد: تنها در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا تیرماه ظرفیت لوکومتیو مشغول به کار در شرکتهای بخش خصوصی به کمتر از ۵۰ درصد رسید و از ۱۷۵ دستگاه لوکومتیو مشغول به کار در حال حاضر حدود ۸۰ لکوموتیو مشغول کار هستند یعنی ظرفیت به حدود ۴۸ درصد رسیدهاست.
وی افزود: بخشی از این لکوموتیوها از رده خارج شدند اما بخشی از آنها در سوانح اخیر از بین رفتند و واقعیت این است که تعداد سوانح ریلی به ویژه بخش باری اخیرا به شدت افزایش یافته که نمونه آن سانحه چند روز گذشته در هرمزگان بود که متاسفانه جان لکوموتیوران را گرفت.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل ونقل ریلی با اشاره به بدهیهای راه اهن جمهوری اسلامی ایران به شرکتها گفت: وقتی راهآهن بدهی را به شرکتها پرداخت نمیکند، شرکتها نمیتوانند نسبت به تعمیرات ناوگان لکوموتیوی اقدام کنند و لکوموتیو سالم داشته باشند و حتی توان پرداخت حقوق کارکنان را هم نخواهند داشت.
نظری با بیان اینکه واقعیت این است که حمل و نقل ریلی دیگر اولویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیست و بخش خصوصی هم در آخر لیست پرداختهای راهآهن قرارگرفته است، اظهار داشت: از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا به امروز راهآهن به شرکتهای خصوصی بدهکار است در حالی که هزینه شرکتها در این مدت افزایش پیدا کردهاست و بابت این بدهیها دیرکردی هم قرار نیست پرداخت شود. راه آهن تنها بابت تعمیر لکوموتیوهای دولتی به شرکت مپنا حدود ۳ هزار میلیارد تومان بدهکار است.
وی تاکید کرد: هر چند که به دفعات این مشکلات را به شرکت راهآهن اعلام کردیم اما مدیرعامل نه تنها توجهی نمیکند و به مشکلات موجود و درخواست شرکتها برای وصول مطالبات ۱۰ ماهه گذشته محلی نمیدهد بلکه با شرکت لجبازی کرده و آنها را مشمول جرایم سنگین کردهاست و امروز با این وضعیت با بحران نارضایتی سرمایه انسانی در مجموعه راهآهن مواجه هستیم.