سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون با یک دانشآموز مواجه نبودهام که از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی راضی بوده باشد.
مهر ملت نیوز – احسان عظیمی راد در گفتوگو با ایلنا درباره نظرات دانشآموزان و معلمان در مورد مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شاید قریب به ۹۹.۹ درصد بازخوردهایی که ما نسبت به مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور داریم، حاکی از اثرات منفی این مصوبه است. آن ۰.۱ درصد هم برخی از معلمان هستند. تاکنون یک مورد از دانشآموزان نیز (حداقل آنانی که با من در ارتباط بودهاند) نداشتهایم که بگوید مصوبه خوب است و بماند. ولی از آنجا که ما ارتباط زیادی با معلمان داریم معلمانی هستند که میگویند با قطعی بودن معدل موافقند اما با مصوبه فعلی مخالفند؛ یعنی مصوبه حتماً نیاز به اصلاح دارد و فقط باید پایه دوازدهم تأثیر داشته باشد و بقیه پایهها یا بیتأثیر و یا با تأثیر مثبت باشند.
وی اضافه کرد: اما بههرحال بعضی معتقدند که تأثیر قطعی معدل یک پایه، چیز خوبی است. بسیاری از معلمان هم تأکید دارند که همان قانون مجلس اجرا شود و تأثیر معدل مثبت باشد این بحثی است که با ما مطرح میکنند ولی یقیناً در میان این تعداد زیاد معلم و دانشآموز ممکن است عدهای موافق باشند و تداوم آن را بخواهند. اما اینکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته اند جمع زیادی با مصوبه موافق هستند چندان گویا و شفاف نیست؛ جمع زیاد یعنی چقدر؟
مصوبه کنکوری شورا، اشتباه است
عظیمی راد ادامه داد: نکته دیگر این است که بحث ما در اینجا وزنکشی نیست. مقابلهای که ما با این مصوبه میکنیم و به دوستان تأکید میکنیم که این مصوبه درستی نیست، آگاهانه و از روی علم و استناد است و به خاطر این نیست که وزنکشی کنیم و بگوییم مثلاً ما ۱۰ هزار نیرو داریم و شما ۲هزار نیرو دارید پس ما برندهایم. موضوع اصلاً اینگونه بازیها نیست. موضوع این است که ما در حال تصمیمگیری برای سیستم آموزشی کشور هستیم. الان ما با این مصوبه، سیستم آموزشی را به هم ریختهایم. تأکید ما به دوستان این است که این موضوع را درک کنند؛ یعنی احساس نکنند که میدان جنگی در کار است و بخواهند از این میدان مسابقه به هر قیمتی پیروز بیرون بیایند. ما نیز اصلاً چنین تصوری نداریم.
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید کمیسیون آموزش (بهویژه من) که در این قضیه ورود جدی داشتهایم، بر این است که برای سیستم آموزشی کشور تصمیمی گرفته شده که به ادعای ما این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مطلقاً اشتباه بوده است. مجلس در این مورد قانون داشته است. آقای خسروپناه گفته اند اگر مجلس قانونی داشته باشید ما به آن ورود نمیکنیم. شما باید از ایشان سؤال میکردید پس چرا ورود کردید؟ وقتی مجلس قانون سنجش و پذیرش دانشجو را در در سال ۹۵ دارد و در همان قانون به تأثیر مثبت معدل اشاره میکند، چرا شما از سال ۹۸ به بعد به این قضیه ورود کردید و در سال ۱۴۰۰ به این مصوبه رسیدید؟ این خود خلاف حرفهایی است که میزنید.
او تأکید کرد: البته ما نمیخواهیم به گذشته برگردیم. حرف ما این است که بههرحال درست یا غلط این مصوبه گذرانده شده و الان بهصورت قطعی میدانیم که این مصوبه اشکال دارد. ما میگوییم که باید سریع ورود کنند و جلوی اشکال را بگیرند چون دانش آموزان زیادی از آن لطمه میبینند. خیلی از معلمان نیز گلایه دارند که ما باید مجموعهای از شرایط را در کشور میسنجیدیم و این کار را مبتنی بر آن انجام میدادیم.
تصمیم اشتباه را بپذیریم
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در هر حال تأکید ما این است که این کار انجام شود؛ فرمایش ایشان را رد نمیکنیم ممکن است عدهای موافق موضوع باشند. اما ما برای یک مدرسه تصمیم نمیگیریم؛ این مصوبهای ملی است و ما برای یک کشور تصمیم میگیریم. بنابراین، چه مجلس، چه دولت، چه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هر شورای دیگری، وقتی تصمیمی ملی میگیرد و به این نتیجه میرسد که خطا کرده، باید سریعاً جلوی خطا را بگیرد. چون تبعات و اثرات این خطا فوقالعاده چشمگیر و حیاتی است.
وی گفت: دوستان ادعا میکنند که ما فرصت ده بار ترمیم دادهایم ولی وزارت آموزش و پرورش گفته یک بار یا دو بار ترمیم انجام شود و از دیروز که دفترچههای کنکور سراسری توزیع شده تماسهای مکرر و پشت سر هم از والدین، معلمان و دانشآموزان داشتهایم که اینها فرصت ترمیم ندادهاند، بچهها نابود شدهاند و از نظر روحی-روانی به هم ریختهاند و….
عظیمی راد اظهار کرد: اگر واقعاً نگاه ما، نگاه حاکمیتی است، بپذیریم که تصمیم ما اشتباه بوده و بهجای پافشاری، آن را اصلاح کنیم. صحبتهای اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر بر این است که کاملاً پذیرفتهاند تصمیم شورا اشتباه بوده و نیاز به اصلاح دارد. خب سریعتر جلسه را برگزار کنند. مجلس رسماً نظر کارشناسیاش را اعلام کرده، وزارتخانه و سازمان سنجش هم نظرشان را اعلام کردهاند و همگی نگاه مثبت در راستای اصلاح و حتی لغو مصوبه داشتهاند. خب جلسه را هرچه سریعتر بگذارند و موضوع را بررسی کنند که بچهها دچار آسیب نشوند.
وی تصریح کرد: ما هرقدر زمان را از دست بدهیم، عملاً بچههای ما نسبت به کشور بدبین میشوند. اینها تذکراتی جدی است که ما به دوستان میدهیم که اگر انشاءالله در این قضیه ورود کنند و اصلاح به صورت جدی صورت بگیرد، هم نظرات موافقین این موضوع و هم بخش زیادی از نظرات معترضان به آن رعایت خواهد شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظایف دیگر نهادها ورود نکند
عظیمی راد در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل تغییر مداوم قوانین کنکور و ناامنی روانی حاصل از این بیثباتی بر کنکوریها گفت: در موضوع مصوبات کنکور، شاید علت اصلی این همه تغییر، ورود نادرست شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد؛ چون در این مدت و یا در یک سال اخیر ما مصوبه کنکوری را داشتیم و در کنار آن، شورا دو-سه مصوبه هم برای محرومیتهای کارشناسی، ارشد و دکترا داشت که متوجه ایراد کار شد و مصوبه ارشد و دکتری را اصلاح کرد. موضوع کارشناسی را هم طبیعتاً میتوانند اصلاح کنند و مصوبه کنکور را هم باید اصلاح کنند. اگر این اصلاحات صورت بگیرد قاعدتا ثبات لازم به وجود میآید.
وی افزود: من دو عامل را در به هم ریختن این ثبات دخیل میدانم؛ یکی ورود غیرمجاز شورا به کارهایی است که وظیفه یک نهاد حاکمیتی دیگر است. اگر شورا این موارد را به عهده مجلس و کمیسیون آموزش بگذارد قطعاً ثبات به وجود میآید. دوم اگر شورا یا کمیسیون آموزش مطلبی را ارائه کردند که قانون شد و بعد احساس کردیم که این دچار اشکال بوده، بلافاصله باید این اشکال برطرف شود. نباید با استدلالهای نادرست بگوییم مصوبه سه سال باید اجرا شود چون این عین عدالت است. این خطای مطلق است؛ یعنی ما نمیتوانیم به خاطر اینکه عدهای آزمون نهایی پایه دهم را دادهاند بگوییم تا سه سال باید این مصوبه اجرا شود. اگر شما تا سه سال به اجرای مصوبه ادامه دهید، تکلیف اصلاح و نقطهنظرات معترضان (آنهم کسانی که اعتراض عالمانه دارند) چه میشود؟
او تأکید کرد: بنابراین به نظر من اگر این مسئله اتفاق بیفتد، یعنی اولاً شورا ورود غیرقانونی نداشته باشد و وظایف خود را انجام دهد و از سوی دیگر سریعاً مصوبهای را که نادرست تشخیص داده شده اصلاح کند (مثل لغو محرومیت ارشد و دکترا که کار درست و ارزشمندی بود) و مدام آن را به یک ماه دیگر، سه ماه دیگر، چهار ماه دیگر موکول نکنند تا با روح و روان این بچهها بازی نشود، مطمئناً ثبات هم به وجود میآید. الان مشکل اصلی بچهها این است که کمیسیون و وزارتخانه پیشنهادات خوبی را ارائه کردهاند، همین باید در شورا سریعاً مطرح گردد و برای آن تصمیمگیری شود.
وی افزود: اصلاً دلیل ندارد که زمان ببرد. چه جلسه و موضوعی مهمتر از تصمیمگیری برای بچههایی است که نسل آینده این کشور هستند اما ما بیهوده داریم آنها را دچار استرس می کنیم؟ به نظر من اینجا مطالبه رسانه باید این باشد که شورای عالی سریعتر جلسه تشکیل دهد و این موضوع را در اولویت قرار دهد. نظرات کارشناسی را هم دریافت کردهاند. انشاءالله جمعبندی خوبی صورت بگیرد و به نفع بچههای این کشور باشد.